Amb motiu de la vaga d’universitats
en contra del 3+2 i davant la necessitat com a classe treballadora de capgirar
la realitat que ens impedeix accedir a una educació, publiquem aquest comunicat
per deixar clara la nostra posició.
Des que s’iniciés l’aplicació del
Pla Bolonya fins ara, la lluita orientada cap al sector de l’educació ha
derivat en dinàmiques que impedeixen la consecució d’un objectiu clar: que tots
i totes puguem estudiar. La forma en què això s’ha sostingut és a través de la
renúncia a la iniciativa i a la proposta, adoptant una actitud passiva de resposta
a l’agressió o de cop a cop.
En altres paraules: cada vegada
que els i les poques estudiants d’origen obrer que quedem a les universitats
hem rebut una imposició, el moviment estudiantil ha reaccionat partint de zero,
com si en algun moment, en la nostra totalitat, ens haguéssim pogut pagar una
educació.
En el cas que ens comporta,
defensar i seguir només el lema “No al 3+2” posant per motiu que “ens exclouen
de la universitat”, sense proposar res més, és acceptar com a bo el sistema educatiu
anterior a aquest que se’ns vol imposar. Dir, tan sols, “aturem l’EU2015” és
assumir que abans d’aquesta nova estratègia universitària no ha estat existint
un sistema que ja ens excloïa de per sí i que pot seguir excloent-nos a un
nivell més alt tot mitjançant la implantació de mesures com la pujada constant
de taxes, l’aprovació del Pla Bolonya, etcètera.
Aquesta dinàmica d’actuació
inclou, de forma implícita, la creença que els problemes en el sector de
l’educació cap a la classe treballadora estaran resolts si es para el cop. La
qual cosa, però, provocarà que quan s’hagi de tornar a respondre, la resta
d’estudiants facin el contrari: preguntar.
D’altra banda, una vegada exposat
aquest primer punt, si el nostre objectiu és acumular forces entorn
l’assoliment d’una educació per a tothom, la nostra consigna no pot ser “contra
el 3+2” o “defensem la universitat pública” donat que no podem obviar que
l’educació ja té aquest caràcter, i que, com roman exposat als anteriors
paràgrafs, aturar el 3+2 no ens durà cap a una educació accessible per a la
totalitat de nosaltres, perquè fins ara tampoc era el cas. Que l’educació sigui
pública no significa que sigui popular.
Així doncs, no es tracta d’aturar
res o de tornar a un status passat que mai ens ha afavorit, sinó de superar-ho
tot. Perquè estar en contra de la injustícia no ens portarà cap a la seva
superació així com tampoc defensar el que fins ara era igualment injust.
D’aquesta manera, la proposta de
Bramul és clara:
- Fora l’estratègia del cop a cop:
s’ha de reprendre la iniciativa en la lluita estudiantil. No esperarem fins el
2017 per a saber el que volem.
- Això només és possible posant
per davant uns objectius que, tot fixant-se en la superació del sistema (i per
tant de les seves modificacions), portin implícits el rebuig al mateix, a les
passades reformes i a les noves que hi puguin haver, per tal que els i les estudiants
puguem agrupar-nos entorn a quelcom (i no entorn a res) que superi definitivament
la situació actual al complert.
- La possibilitat de què tota la
classe treballadora pugui estudiar, l’abolició de les taxes, del Pla Bolonya i
de l’EU2015... només és possible si lluitem i ens enfortim per una educació
nova.
- Organització dels i les
estudiants en assemblees que portin com a objectiu uns punts basats en la
construcció d’una nova educació i per tant la superació del capitalisme.
- Expansió de les assemblees més
enllà de les universitats, instituts i centres educatius. Si assumim que la
classe treballadora en la seva totalitat mai ha pogut pagar-se una educació i
que per tant la majoria d’ella la podem trobar fora dels llocs anteriors, les fronteres
d’aquests han de ser traspassades per la lluita que porti per objectiu el que aquí
s’esmenta.
El model educatiu en concret que
proposem es basa en:
- Educació totalment gratuïta i
en català. Des de bressol a universitat, incloent màsters a càrrec de l’Estat i
gratuïts, fent així que la classe treballadora pugui accedir a l’educació sense
distincions.
-Supressió de centres privats i concertats.
- Cap empresa o intervenció de
capital privat a les universitats, per tal de mantenir la independència
econòmica-social-ideològica d’aquestes.
- Educació feminista, per
establir una nova forma de funcionar que superi tota estructura discriminant
per motius d'identitat de gènere, expressió de gènere o opció sexual.
- Educació laica i científica que
deixi fora de l’educació els dogmes de fe i es dediqui a ensenyar per raonar i
reflexionar.
- Absolució per les i els
estudiants que han patit repressió.
LA CLASSE TREBALLADORA ANEM A LA
VAGA